9 manieren om meer reacties op je blog te krijgen 

13 986

Nadat je een vele uren aan een nieuw blog hebt besteed, hoop je niet alleen dat mensen je blog lezen, maar ook dat ze een reactie op je blog geven.

Liefst positief natuurlijk, maar je kunt ook een tip krijgen, of een vraag.

Toch zie je dat veel blogs geen enkele reactie krijgen.

Zeker als je net met een blog start, is het moeilijk om direct al reacties te krijgen op je blog. Dit kan liggen aan:

  1. je content is nog niet goed genoeg;
  2. je hebt nog onvoldoende bezoekers;
  3. je blog wordt nog niet gevonden door Google;
  4. je bent nog geen expert en mensen zullen je mening nog niet op waarde schatten;
  5. je geeft geen reacties op andere blogs;
  6. en vast nog andere redenen…

GEEN NOOD, ik heb dat zelf ook meegemaakt. Na de start van WPjournalist kreeg ik pas na pakweg een half jaar mijn eerste reactie.

Reacties op je website krijg je niet zomaar, daar moet je hard voor werken.

Het kan wel. Populaire bloggers krijgen ongelooflijk veel reacties op hun artikelen. Soms wel meer dan 500 (!) reacties.

Waarom zijn reacties op je website een goede zaak?

  • Als bezoekers een reactie plaatsen, is dat een teken dat ze iets van je website vinden. Of ze het nu eens met je zijn of dat ze je een kwal vinden; lezers tonen in ieder geval betrokkenheid en dat is altijd goed.
  • Je krijgt feedback van je lezers. Een lezer mist bijvoorbeeld informatie. Ik kreeg zelf ook eens een vraag van een lezer over een onderwerp hoe je plugins moet installeren. Ik heb daar een week later een artikel over gepubliceerd.
  • Reacties geven levendigheid aan je website. Hoe meer interactie, des te leuker je het gaat vinden.
  • De mogelijkheid van het plaatsen van reacties houdt je scherp. Als je een topartikel hebt geschreven, zullen mensen dat aangeven. Als het bagger is, zullen ze dat ook zeggen. Je weet dat mensen kunnen reageren, dus het geeft ‘enige druk’ om goede artikelen te blijven produceren.

Hoe kun je nu meer reacties op je blog krijgen? Ik geef je 9 manieren om meer reacties op je blog te krijgen.

1. Zet het reactieformulier ‘aan’.

Bijna elk blog of theme heeft de mogelijkheid om een reactieformulier onder een artikel te zetten. Je kunt ‘reacties namelijk ook ‘uitzetten’ in WordPress. Bij > Instellingen > Reacties kun je de reacties instellen. De standaard instellingen zijn in principe goed. Maar je kunt ook een aantal zaken aanpassen.

instellingen reacties WordPressIk heb bijvoorbeeld ingesteld dat mensen die voor het eerst reageren, moeten worden goedgekeurd door mij. De volgende keren hoeft dat niet meer.

Zo kun je voorkomen dat er veel spam op je site komt, Daarover straks meer.

Subtip: Zorg ervoor dat je reactieformulier er duidelijk en professioneel uitziet.

Vaak zie je dat reactieformulieren niet in het Nederlands vertaald zijn. Persoonlijk vind ik dat minder professioneel. Je eigen taal nodigt meer uit om te reageren.

Geef bij de invoervelden duidelijk aan waar de naam, het e-mailadres of het bericht kan worden geplaatst.

Ik werk zelf graag met Contact Form 7, die ook de mogelijkheid biedt om dit soort zaken toe te voegen. Er is een instructiegedeelte waar je zaken kunt aanpassen. Bijvoorbeeld als je in het contactformulier ‘Je bericht’ wilt zetten, kun je dat met de code [text your-name placeholder “Your name here”] toevoegen. Meer hierover lees je in setting placeholder.

2. Stuur reageerders door naar een bedankpagina

Nadat een lezer voor de eerste keer een reactie op mijn artikel heeft geplaatst, krijgt ie een bedankje dat hij/zij heeft gereageerd.

KIJK, dit is mijn bedankpagina.

Zo kun je meteen de eerste keer de binding met bezoekers vergroten. Ik doe dat op mijn website met de plugin Yoast Comment Hacks.

Daarnaast heeft de plugin nog meerdere functies, zoals reacties een maximum aantal woorden geven of een button in je admin-omgeving om alle reageerders van een bericht in één keer te e-mailen. Handig om deze plugin eens uit te proberen dus.

Yoast comment hacks3. Behandel elke reactie serieus

Dat klinkt als een open deur, maar ik heb verschillende keren meegemaakt dat er niet op mijn vraag in een reactieformulier werd gereageerd. Heel frustrerend.

In onderstaand statistiekje zie je hoe vaak mensen op een reactie reageren. Meer dan de helft reageert op elke reactie.

hoe reageren bezoekers op je blog

Bron Making a Mark.

Content marketing goeroe Neil Patel vindt dat je elke reactie moet beantwoorden. Hij doet dat zelf ook.

Soms kort of even een zinnetje dat hij jou bedankt voor je reactie. Soms gaat hij er dieper op in. Het komt voor dat zijn artikelen meer dan 500 reacties (!) hebben, maar ondanks dat geeft hij iedereen een reactie.

quote reactie geven op websiteIk heb ook wel eens gereageerd op een blog van Neil. En ja hoor, hij reageerde:

reactie op Neil Patel4. Meer reacties op je blog? gebruik CommentLuv

Ik stuitte onlangs op CommentLuv. Het is een plugin die je helpt om meer reacties te krijgen. Het stimuleert je lezers om een waardevolle reactie te plaatsen, want de tool zorgt ervoor dat er een link van hun laatste bericht onder hun reactie wordt geplaatst.

plugin commentluvGoed voor de vindbaarheid van de reageerder, want hoe meer backlinks deze krijgt, des te hoger Google je website rankt.

En reken maar dat mensen dan graag op je blog reageren.

Maar…

… als mensen alleen maar reacties plaatsen om een backlink te krijgen, is dat ook niet goed. Vaak zijn deze reacties niet meer dan ‘Goed artikel’ of ‘Fijn blog heb je’. Hmmm…

Ik beoordeel dat zelf per geval. Soms gun ik het iemand om een link te plaatsen, bijvoorbeeld als ie een goede tip geeft of een mooie website heeft.

Soms plaats ik een zogenaamde ‘nofollow link’ waardoor Google deze link niet registreert als backlink.

5. Installeer een goede plugin tegen spam

Tja, spam. Hier kun je een heel hoofdstuk over schrijven.

Maar om je reacties ‘schoon’ te houden, is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

Veel buitenlandse spammers geven reacties op mijn blog. Vaak om backlinks te plaatsen. Gelukkig belandden ze allen vrijwel direct in de spambak en kan ik ze daar makkelijk laten verwijderen door de prullebak leeg te maken.

Met dank aan de Akismet, een van de beste plugin om spam te voorkomen.

plugin akismetDeze plugin zorgt ervoor dat spam niet op je website komt. Akismet zit er al standaard bij als je WordPress installeert. Je moet je eerst nog registreren en krijgt dan een key, die je moet invullen.

En vink ook deze functie even aan:

stilletjes de ergste spam verwijderenDat scheelt weer. 🙂

Bij de instellingen van Akismet staat hoevaak er spam is op je website. Dat gebeurt vaker dan je denkt…

statistieken akismetJe ziet dat Akismet al heel wat spam heeft voorkomen. Honderden spamberichten per maand…

Een andere manier om spam reacties te voorkomen, is het plaatsen van een reCaptcha.

Zo zien ze er vaak uit:

recaptchaAls je veel last hebt van ongewenste spammers, kan dit een optie zijn. Probeer een bezoekersvriendelijke captcha te plaatsen, want bovenstaande is er eentje waarbij je lange woorden moet invullen die niet of nauwelijks te ontcijferen zijn.

Niet handig voor mensen die een reactie willen plaatsen op je blog of website.

Een goede plugin is Captcha by bestwebsoft, die je op de website kunt installeren en integreren. Met een simpel rekensommetjes met dobbelsteen en een cijfer kun je makkelijk toegang krijgen.

captcha by bestwebsoft

Google heeft ook een reCaptcha ontwikkeld, maar hier is geen plugin voor en kost enig codeerwerk. Je moet je eerst registreren op Google reCAPTCHA  om een API code aan te maken.

Ze hebben ook een filmpje gemaakt:

Je kunt ook in Contact Form 7, het meest gebruikte reactieformulier, een reCaptche integreren. Kijk daarvoor op deze pagina het je dat kunt doen.

Er zijn nog meer plugins om spam te voorkomen. Lees dit artikel De beste anti spam WordPress plugins.

6. Plaats je reacties in de zijbalk

De meeste themes hebben naast een widget voor populaire artikelen ook een widget voor de laatste reacties. Deze kun je plaatsen in de zijbalk.

Zo ziet de lezer dat er regelmatig wordt gereageerd. En is dat een trigger voor de lezer om ook te gaan reageren. Als er één schaap over de dam is…

7. Lever gewoon goede content

Hoezeer plugins of trucjes je ook kunnen helpen om meer reacties te krijgen, uiteindelijk is de kwaliteit van de content het belangrijkste. Een paar tips:

  • Als je persoonlijk bent en jezelf blootgeeft, zullen mensen snelle geneigd zijn om te reageren. Al verschillende bloggers schreven artikelen over hoe zij eerst als ondernemer faalden, voordat ze succesvol werden. Het aantal reacties ontplofte op die blogs.

schrijf artikelen waarin je vertelt dat je faalt

  • Een sterke mening of een gepassioneerd artikel roepen ook vaak reacties op. Steve Jobs zegt: People with passion can change the world.
  • Gebruik in je artikelen de woorden ‘je’ en ‘jij’, want dan spreek je de lezer rechtstreeks aan.
  • Schrijf gewoon goede content. Content die uniek is en nergens anders te vinden is. Lezers zullen dat waarderen en wellicht ook kenbaar maken.

8. Bedank de mensen die reageren

Als mensen een reactie plaatsen op je blog of website, doen ze daar moeite voor. Ik complimenteer deze mensen als ze een tip geven of bedank ze voor hun reactie.

Ook als ze een kritische noot plaatsen, probeer ik dat sportief op te nemen en ze toch te bedanken voor hun aandacht.

Ongefundeerde kritiek plaats ik niet, dat voegt niets toe.

9. Sluit je artikel af met een vraag of oproep

Een van de belangrijkste redenen dat mensen reageren is door ze gewoon een vraag te stellen. Als je aan het eind van je artikel een vraag stelt, is de kans groter dat je respons krijgt. In het artikel BuddyPress, de slapende reus die ontwaakt heb ik aan het eind de volgende vraag gesteld aan de lezer:

‘Intussen ben ik op zoek naar nog meer mooie voorbeelden van communities die gebouwd zijn met BuddyPress. Misschien weet jij er eentje? Laat dat nog even weten. Ik ben heel benieuwd…’

Dat leverde tot nu toe drie leuke reacties op!

Conclusie

Als je voor het eerst een leuke reactie krijgt op je blog, geeft dat veel voldoening. Harder bewijs dat je artikelen worden gelezen, kun je niet krijgen 🙂

Bovenstaande tips kunnen je helpen om meer reacties op je blog te krijgen. Je hoeft ze niet allemaal toe te passen; een paar kunnen al voldoende zijn om de interactie met je lezers te verhogen.

Ook succesvolle bloggers volgen deze bovenstaande strategieën.

En die reacties leveren soms ook veel nieuwe klanten op, blijkt uit onderstaand artikel…

How I Generated $25,000 with 249 Comments

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. En natuurlijk tot slot de onvermijdelijke vraag (tip 9):

Misschien heb jij nog andere manieren om meer reacties op je blog te krijgen. Ik hoor ze graag!

 

 

 

13 Comments
  1. Ronald Heynes zegt

    Hallo Marcel,

    Mooi artikel! Als beginnend blogger leer ik hier weer van. Ik had mijn eerste reactie al heel snel. En daarna niets meer… Ik blijf mijn content aandacht geven, net als het uiterlijk van de site. Wellicht heb jij nog tips?! Het is erg leuk om over WordPress te schrijven. Ook al doen zo veel anderen dat al, ieder heeft zo zijn eigenlijk kijk op zaken. En ik richt me vooral op beheer, onderhoud en functionaliteit. Daar lees je toch minder over.

    Ik krijg zelf steeds meer moeite met sommetjes, recaptcha en nocaptcha-oplossingen op reactieformulieren, omdat ik ze niet gebruikersvriendelijk vind. Akismet en Honeypot zijn veel vriendelijker en in principe net zo effectief.

    Groeten,

    Ronald Heynes

  2. WPjournalist zegt

    Hee Ronald, leuk dat je reageert 🙂 Wat ik nog als tip mee kan geven is dat geduld een schone zaak is. Het duurt wel een tijdje dat je een publiek opbouwt die ook de behoefte heeft om te gaan reageren. Dat komt vanzelf.
    Of mensen reageren, hangt ook een beetje af van de inhoud van het blog. Jij schrijft veel over feitelijke zaken, beheer en onderhoud van websites, en daar wordt over het algemeen minder op gereageerd dan dat je scherpe meningen geeft.

    Maar laat je niet ontmoedigen, blijf vooral schrijven! Blogs over WordPress zijn altijd leuk, ik zal ook even op jou blog reageren 🙂

  3. Mirjam Klever zegt

    Dank je wel, goede tips. Ik blog vooral voor mezelf als een soort van naslagwerk cq. dagboek. Natuurlijk vind ik reacties ook erg leuk. Ik heb nav bovenstaand bericht mijn bedankpagina’s eens goed onder de loep genomen en aangepast. Al was het maar om bezoekers te laten doorklikken.

    1. WPjournalist zegt

      Hey Mirjam, goed om te horen en bedankpagina’s worden vaak vergeten om aandacht aan te besteden. Succes met je mooie website!

  4. Ilona Wielinga zegt

    Wat een fijn en handig artikel! Alleen hoe zorg je er voor dat de link die iemand achterlaat een no follow link wordt?

    1. Redactie WPjournalist zegt

      Ha Ilona

      Standaard staat het reactieformulier van WordPress in no follow. Dat is vooral omdat anders allerlei mensen reacties plaatsen, puur en alleen om een linkje naar hun website te krijgen. Dus jou reacties in je website zijn standaard no follow.
      Hier las ik op Wbeginner nog een handleiding hoe je no follow kunt verwijderen.

  5. Christophe zegt

    goed artikel heb je… 😉
    Neen serieus, heb enkele goede tips gevonden die ik zeker eens ga uitproberen!

  6. Henry zegt

    Interessant artikel, bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker toepassen!

  7. Janneke zegt

    Interessant artikel, en zeker dingen waar ik iets aan heb. Mijn blog heb ik net opgestart, maar het zal leuk zijn om de eerste reacties binnen te zien komen. Bedankt!

  8. Wendy zegt

    Hoi Marcel,
    Ik ben bezig met mijn eerste blog te schrijven, en ben al een heel eind. Ik heb deze in concept, want ik wil deze natuurlijk pas publiceren als hij helemaal klaar is. Ik heb inderdaad ook de plugin Contact Form 7 al, en als laatste onder mijn artikel geplaatst (contactformulier 2, want contactformulier 1 al gebruikt op de home-pagina). Maar WordPress plaatst er een 2e reactieformulier bij?! Deze kan ik nergens vinden / verwijderen, en blijft in het Engels staan?! Ik heb al overal in mijn thema instellingen gekeken…
    Help!

    1. WPjournalist zegt

      Ha Wendy,

      Volgens mij is het probleem al opgelost? Want ik zie op de voorpagina slechts 1 contactformulier. En dat ziet er prima uit. Van een afstandje kan ik ook niet beoordelen wat er nu precies niet klopte. Sorry…

      Je kunt trouwens ook je eigen support van het theme benaderen, wellicht weten die het:
      https://colorlib.com/wp/forums/

      groet en succes, Marcel

      1. Wendy zegt

        Bedankt Marcel,
        Ik ga het forum van colorlib proberen, want op de voorbeeld pagina van mijn concept staat hij nog steeds 2 keer 🙁

        1. WPjournalist zegt

          succes!

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.