30% in de wereld kiest voor WordPress. Jij ook?

0 132

Sta jij voor de keuze om een nieuwe website te bouwen of een bestaande website te vernieuwen? En overweeg jij ook voor WordPress te kiezen?

Dan ben je in goed gezelschap.

30% van de mensen in de wereld die een website bouwt, kiest voor WordPress. En dat stijgt nog steeds.

Dat blijkt uit onderzoek van W3Techs, die hiervoor in maart 2018 de 10 miljoen meest bezochte websites analyseerde. In november 2015 werd er nog een mijlpaal van 25 procent gehaald, dus in ruim twee jaar betekende dat een stijging van 5 procent.

Ter vergelijking: slechts 3,1 procent bouwt wereldwijd een website met Joomla.

Die stijging is opmerkelijk, omdat er tegenwoordig veel concurrentie is van andere content management systemen (cms), zoals Weebly, Foursquare en Wix. Blijkbaar is WordPress populair en weet de moordende concurrentie achter zich te houden.

Hoe komt dat toch dat WordPress zo populair is? En nog steeds groeit. In dit artikel leg ik uitgebreid uit (meer dan 2500 woorden…) hoe dat komt en waarom dit cms zulke mooie groeicijfers heeft. En waarom jij flinke stappen vooruit kunt maken met je bedrijf, organisatie, campagne, project of ander mooi doel.

1. WordPress is ongelooflijk flexibel

Niets is frustrerender als je een website hebt waar je zelf niets aan kunt aanpassen. Je wilt graag experimenteren met je website, nieuwe acties bedenken, variëren in de opmaak van je blogpost, je pagina perfect optimaliseren met SEO of je bezoekers verrassen met een leuk aanbod. De ene keer lanceer je een landingspagina, de andere keer organiseer je met behulp van een popup op je voorpagina een leuke cursus van 5 dagen.

  • Ik heb een keer een postcode checker aan een website toegevoegd.
  • Tijdens Kerst heb ik bij een website de voorpagina zo ingesteld, dat er sneeuwvlokken verschenen.
  • Mijn website is voorzien van AMP, waardoor mijn pagina’s ineens drie tot vier keer zo snel laden op mobiel.

Zomaar een kleine bloemlezing wat je allemaal kunt doen met WordPress.

WordPress is extreem flexibel. Wil je een functionaliteit toevoegen aan je website? Dat kan met een plugin, waarvan er duizenden zijn. Je kunt deze vaak makkelijk zelf installeren en activeren.

NB: Natuurlijk moet je eerst wel goed testen of een nieuwe functionaliteit ook werkt op je website.

Wil je een nieuwe pagina lanceren die mooi vormgegeven is? Veel themes hebben zogenaamde demo’s en een page builder waarmee je makkelijk de mooiste pagina’s kunt creëren.

Er werken ongelooflijk veel bedrijven aan de ontwikkeling van WordPress, zodat je veel keuze hebt om een bepaalde functionaliteit aan je website toe te voegen. Soms kun je kiezen uit tientallen plugins om één specifieke functie toe te voegen.

De abonnementsdiensten als Squarespace, Weebly en Wix bieden niet die vrijheid. Daar ben je gebonden aan de templates en functionaliteiten die zij bieden.

Ook als je een website hebt laten bouwen bij een webbouwer die niet met WordPress werkt, worden aanpassingen aan de website al een stuk moeilijker.

Nog afhankelijker word je als je een website laat bouwen door een websitebureau met een eigen content management systeem. En die zijn er. Voor elk wissewasje moet je dan bij het webbureau aankloppen om iets aan te passen op de website. Zij moeten vaak zelf nieuwe functies ontwikkelen en dat kost tijd (en geld).

2. WordPress wordt steeds makkelijker te bouwen

Vroeger werden de website beheerd en onderhouden door IT-ers en ontwikkelaars. Het tonen van informatie was het hoofddoel van de website. Maar dat is niet meer het geval. Nu WordPress steeds makkelijker te bedienen is en steeds flexibeler wordt, nemen marketeers en slimme webmasters deze rol over.

Websites worden steeds meer voor marketing ingezet om je producten of diensten aan de man te brengen of om je doelgroep te bereiken.

Ik sprak laatst een webbouwer die nauwe contacten heeft in de WordPress community. Die zei: de meeste webbouwers bouwen niet meer een website van de grond af op met codes, javascript, css en php. Die maken gebruik van bestaande themes die ze aanpassen aan de wensen vn de opdrachtgever. Zelf heb ik ook maar beperkte kennis van de ccs en php codering. En toch kan ik alles bouwen.

Dat is goed nieuws. Als je ontwikkelaar bent – die zijn zeker nodig – ben je veel tijd kwijt aan het programmeren. Maar als je je niet steeds om de techniek hoeft te bekommeren, kun je je tijd en energie steken in andere dingen, zoals het contact met je doelgroep of met marketingactiviteiten.

De themes die je kunt kopen maken ook steeds meer gebruik van page builders. Dat is een element van je website waarmee je makkelijker en sneller pagina’s kunt opmaken. Code is eigenlijk niet meer nodig, je klikt een blok aan en die zet je in de pagina. Je kunt deze blokken met content makkelijk aanpassen en bijvoorbeeld verslepen naar een andere positie op je pagina. Een kind kan de was doen.

Dit jaar is er hard gewerkt om WordPress nog toegankelijker te maken voor iedereen. Misschien heb je er al eens van gehoord, maar het bedrijf Automattic, de eigenaar van WordPress, is bezig met Gutenberg. Het is het project om fundamentele veranderingen aan WordPress aan te brengen. De Gutenberg WordPress editor zorgt ervoor dat je de pagina’s en berichten makkelijker kunt opmaken, vergelijkbaar met een page builder.

Het wordt in 2018 geïntroduceerd en is het gevolg van de opkomst van Wix en Foursquare, die ook met page builders werken. Ook de themes van ThemeForest werken tegenwoordig bijna allemaal met page builders.

3. Kiezen voor WordPress is goedkoper

Ik verbaas me er wel eens over dat bedrijven soms vele duizenden euro’s uitgeven aan het bouwen van een website. Terwijl de website bijvoorbeeld maar een paar honderd bezoekers per dag trekt. Eigenlijk is het dan niet nodig om dan zo’n grote investering te doen, dat verhoudt zich niet tot de investering die je doet.

En dan is WordPress een goede optie. Dit is wat het relatief zo goedkoop maakt:

  • De software kun je gratis downloaden op WordPress.org.
  • Ook de hosting is niet duur. Vaak kun je voor 100-150 euro per jaar al een redelijk goede hostingpartij regelen.
  • Je kunt een theme vaak al voor 50 euro kopen. Deze kun je installeren en vervolgens naar eigen wensen inrichten. Er zijn veel verschillende aanbieders en je hebt keuze uit honderden themes.
  • WordPress biedt allerlei gratis functies aan. Er zijn duizenden plugins die allemaal functies geven aan je website, vaak zijn die gratis. Vaak hebben die plugin bedrijven ook een Premium versie, de betaalde variant met nog meer mogelijkheden. Maar die gratis plugins zijn vaal al voldoende om je website te verbeteren.
  • Als je zelf je website bouwt, ben je vaak een stuk goedkoper uit dan als je iemand inhuurt. En WordPress is een systeem dat je zelf kunt aanleren en bouwen. Het is zeer gebruikersvriendelijk en op het internet zijn vele handleidingen om het onder de knie te krijgen.

Het enige aandachtspunt is dat je binnen je bedrijf of organisatie wel iemand nodig hebt die deze websites met WordPress kan bouwen. En een marketeer die de content verzorgt en acties bedenkt om meer uit je website te halen. Of iemand die beide kan, zowel bouwen als de marketing kan verzorgen.

Dat is tegenwoordig goud waard. Als je dat zelf in huis hebt, werkt dat veel efficiënter en sneller dan dat je dat moet inhuren. Je kunt sneller overleggen, schakelen met de juiste mensen en actie ondernemen.

kiezen voor WordPress

4. WordPress kun je snel lanceren

Wist je dat je binnen enkele dagen een complete website met WordPress kunt bouwen? Die niet onderdoet voor een professionele? Ik heb zelf wel eens binnen een dag een website gebouwd om terug te blikken op een festival.

Allereerst zijn tegenwoordig de hostingpartijen helemaal toegespitst op WordPress. Ze bieden speciale WordPress hosting aan, zodat je snel een website kunt bouwen. Met een 1-klik installatie heb je zo de basis van WordPress neergezet.

Met een kant-en-klaar theme kun je binnen een paar minuten als een complete website neerzetten, die je bijvoorbeeld kunt kopen voor pakweg 50 dollar op ThemeForest. En veel van die themes hebben ook demo templates, zodat je je website van een specifieke stijl kunt voorzien. Het enige dat je dan daarna nog moet doen is de kleuren, logo, lettertype en content moet aanpassen.

Waarom zou je steeds steeds weer een uitgebreid traject voor een website moeten doorlopen, als het veel sneller kan. Als je van tevoren ongeveer weet wat je doel is met je website, kun je deze prima met WordPress bouwen.

Pfffff… veel informatie hè… Laat het even een beetje tot je doordringen, pak even een kop koffie of thee. Maar we zijn er nog niet, ik wil je graag nog een paar andere aspecten vertellen.

Lees nog even verder…

Wordpress content management systeem

5. Je krijgt er veel vrienden bij

Het mooie van WordPress is dat er een grote schare aanhangers is die met WordPress werkt en de kennis en ervaringen wil delen met jou. Omdat WordPress gratis is, is er een WordPress community ontstaan met de wil om daar iets voor terug te doen.

Zo is er het algemene Support forum waarin je vragen kunt stellen, als je het zelf niet meer weet. Vaak zijn mensen die actief zijn in dit forum heel erg bereid om je te helpen of indien mogelijk, je probleem op te lossen. Ook als je een theme koopt bij ThemeForest, staat er een support afdeling van het theme dat je hebt gekocht, voor je klaar om je bij problemen te helpen. Sommige supportafdelingen gaan vrij ver in hun support en bieden aan om eventueel zelfs toegang te krijgen om eventuele problemen op te sporen op je website.

Jaarlijks zijn er WordCamps en Meetups waar liefhebbers bij elkaar komen om kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Dit is meer voor de gevorderde WordPresser die z’n kennis wil vergroten, maar interessant om eens mee te maken.

En er zijn natuurlijk veel websitebouwers, waaronder ikzelf, die met WordPress websites bouwen voor anderen. Op dat gebied is er geen schaarste dus.

Dus als er iets is met je website, kun je altijd snel en deskundige hulp inschakelen.

6. Veel koppelingen met andere partijen

WordPress is groot en machtig. En dat betekent dat er veel andere bedrijven zijn die een koppeling laten maken met WordPress om aanvullende diensten te regelen.

Je hebt bijvoorbeeld het betaalsysteem Mollie, waarmee veel webwinkels de betalingen laten verrichten. Als je een onbekend systeem hebt, moet je die koppeling wellicht door een ontwikkelaar laten maken. Maar Mollie heeft zelf een plugin laten maken waardoor er makkelijker een koppeling is tussen WordPress en het betaalsysteem. Je installeert de plugin, vult alle gegevens in en daarna kun je via Mollie betalen.

En zo hebben veel andere partijen plugins laten maken om met WordPress een koppeling te krijgen. Geen enkel ander content management systeem kan daar aan tippen en heeft vaak veel minder keuze uit koppelingen met andere partijen.

En als je voor WordPress kiest, bent je in goed gezelschap.

Inmiddels hebben veel bedrijven WordPress omarmd. Niet alleen met koppelingen, maar ze gebruiken WordPress ook steeds meer. Om een idee te geven: deze bedrijven gebruiken allemaal WordPress, waaronder ook techbedrijven Facebook en Microsoft die er gebuik van maken.

7. Enne… je hoeft niet alle websites met WordPress te bouwen

Als je al een goede website hebt van je bedrijf, hoef je natuurlijk niet per sé met al jouw websites over te schakelen op WordPress. Als de huidige corporate website voldoet, is dat niet nodig. Maar je hoeft niet al je online marketing activiteiten onderdeel te laten maken van die ene website.

Je kunt meerdere websites naast elkaar laten bestaan, waarvan er een deel met WordPress is gemaakt. Zeker voor jaarlijkse evenementen, marketingcampagnes of andere tijdelijke acties is een WordPress website een perfecte optie.

strategie WordPress website

8. Het is veilig

Sceptici proberen nog steeds te beweren dat WordPress niet veilig is. Maar dat is een achterhaald argument. Vooral de laatste jaren is er enorm veel gedaan om WordPress tot een veilig systeem te maken.

Je hebt plugins als WordFence en iThemes Security die met een batterij aan maatregelen je website beveiligen. Achter die plugins zitten bedrijven met 10+ medewerkers met veel kennis die dag en nacht bezig zijn om kwaadaardige software buiten te houden.

Er is inmiddels two factor authentification, een tweestap verificatie om je inlog te beveiligen. Ook de hostingpartijen hebben zeer geavanceerde systemen om hackers buiten te houden.

Dus beweer niet dat WordPress onveilig is.

Natuurlijk kan je website gehackt worden, maar het is vaak net als met dat iemand je computer kan hacken: je moet wel sterke/moeilijke wachtwoorden gebruiken en met een gezond verstand omgaan met de beveiliging van je website.

Dan is er (meestal – je kunt het helaas niet uitsluiten) niets aan de hand.

En tegenwoordig is elke WordPress website makkelijk met SSL te voorzien. Ook dat kan met een plugin.

9. Google houdt van WordPress websites

Je wilt natuurlijk dat je website hoog in Google en andere zoekmachines komt. Met WordPress is je website heel goed te optimaliseren, vaak beter dan de betaalde abonnementen van Wix of Weebly. Zij hebben standaard een aantal velden voor het optimaliseren van je website, maar bij WordPress kan dat veel uitgebreider.

Je kunt bijvoorbeeld de plugin Yoast SEO installeren, waarbij je een heel uitgebreid elke pagina kunt optimaliseren. Yoast SEO geeft ook een overzichtje wat je goed hebt geoptimaliseerd en wat nog beter kan. Het is een hulpmiddel, maar wel een mooie manier om je website hoger te laten scoren in Google.

WordPress is ook het meest vriendelijke cms omdat de structuur van de website goed in elkaar zit. Een goed gestructureerde website verdient pluspunten bij zoekmachines. De site zit immers goed in elkaar, zal wellicht sneller laden en een betere user experience hebben.

Die structuur is ook nodig om op mobiele apparaten goed voor de dag te komen. Als je website op mobiel goed werkt en snel laadt, heb je ook meer kans om hoger te komen in Google.

Google geeft tegenwoordig de voorkeur aan websites die mobiel goed zichtbaar zijn. Ze hebben zelf een techniek geïntroduceerd, Accellerated Mobile Pages (AMP), die je met een plugin aan je website kunt toevoegen. In het theme van Publisher, waar WPjournalist mee werkt, zit AMP al verwerkt.

Sinds ik werk met AMP, hebben mijn bezoekersaantallen een flinke boost gekregen.

spread the wordpress
Spread the WordPress…

Conclusie

Okay, ik ben – geloof ik – wel behoorlijk lyrisch over WordPress. Maar ik werk er nu vijf jaar mee met veel plezier en ben daarom zo enthousiast over dit content management systeem. Ik ervaar de ultieme vrijheid, want (bijna) niets is onmogelijk met WordPress.

En natuurlijk overdrijf ik (een beetje…), maar ik wil maar aangeven dat WordPress in een aantal gevallen beter is dan wat je nu hebt. Als ik zie dat er nog zoveel websites zijn die niet het onderste uit de kan halen, dan vind ik dat zonde. Dan denk ik: met WordPress zou je een instrument in huis halen waarmee jij nog grote stappen voorwaarts kunt maken.

Of je nu een mooi artikel wilt schrijven, een campagne starten, meer bezoekers wilt trekken, rariteiten zoals de sneeuwvlokken op de voorpagina wilt laten dwarrelen, een nieuwsbrief versturen of iets makkelijk delen op social media, het is allemaal goed haalbaar om met WordPress te realiseren.

Websites zien er nu vaak nog uit als een visitekaartje, een statische productpresentatie met al je diensten en producten. WordPress biedt de mogelijkheid om er een marketingmachine van te maken. Deze omslag zal de komende jaren plaatsvinden, reken daar maar op.

De mooie groeicijfers zijn daarvan het bewijs.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.