Ik ben eigenlijk al heel lang op het internet te vinden, al in 1995 en dat was nog tijdens de prehistorische periode van het world wide web. Fascinerend vond ik het; inbellen met mijn 14.4k modempje en vervolgens contact krijgen met de rest van de wereld….

In 1999 startte ik mijn eigen website, Reis om de Wereld, die over avontuurlijke bestemmingen schrijft. Dat deed ik puur als hobby, want ik had gewoon nog een baan als bedrijfsjournalist. Ik had er jarenlang veel plezier in zonder al teveel ambitie. En als de website na een paar jaar weer moest worden vernieuwd, schakelde ik een websitebouwer in.

In 2013 stond ik voor een lastige keuze.

Reis om de Wereld moest nodig worden geupdated. Maar het content management systeem waarmee de website was gebouwd, Expression Engine (je kent het vast niet…), haperde. Drie verschillende websitebouwers probeerden de website te updaten, maar zonder resultaat.

Toen besloot ik me te verdiepen in een ander cms, genaamd WordPress. Ik begon het boek Kickstart WordPress te lezen van Robbert Ravensbergen en kwam al snel tot de conclusie dat ik beter zelf een nieuwe website kon bouwen. Want, en dat was een tweede ontdekking, ik kwam er achter dat er marktplaatsen voor websites waren waar je voor weinig geld een complete website kon kopen. Ik raakte gefascineerd door Themeforest, waar je prachtige themes kunt aanschaffen.

Een half jaar later had ik mijn eerste zelf gebouwde website in de lucht. Ik voelde me zo vrij als een vogel; was niet meer afhankelijk van websitebouwers (met pittige tarieven). Ik kon bouwen wat ik wilde.

Websites bouwen

Aanvankelijk richtte ik mij op het bouwen van websites. Ik heb van alles gebouwd. Tientallen websites. Een blog, een magazine, een onepage website, verschillende directory websites, forums, community websites met BuddyPress. En wat ik bouwde, werkte perfect. Ik kreeg er steeds meer handigheid in en ook op mijn werk – wij ontwikkelen mediaconcepten voor bedrijven – schoof mijn werk steeds meer van papier naar online. Ik bouwde als eerste ons eigen intranetje en ontwikkelde op een gegeven moment ook websites voor klanten. Ook privé bouw ik inmiddels websites voor ZZP’ers en bedrijven met Blinder webdesign.

Toen kwam mijn derde ontdekking. Een website bouwen alleen is niet genoeg.

Ik verdiepte me in de wereld van online marketing, dus hoe je met de content meer uit je website kunt halen. Tot die tijd deed ik maar wat. Om een voorbeeldje te noemen: Ik vroeg in het verleden vaak aan bloggers of ik hun artikelen ook op Reis om de Wereld mocht plaatsen. Nou, dat mocht en ik had weer mooie content! Maar wist niet dat Google dit beschouwt als duplicate content en dat dit genadeloos wordt afgestraft.

Online Marketing

Twee jaar lang heb ik ongelooflijk veel over online marketing gelezen. Weinig tv gekeken, veel achter de iPad, heerlijk! SEO, content en email marketing, maar ook over hoe je social media inzet, online tools die je het leven makkelijker maken en natuurlijk de ontwikkelingen op het gebied van WordPress. WP Elevation, WPMU DEV, de cursussen van Digital Marketer: ik heb ze allemaal gevolgd of volg ze nog.

Lezen, lezen, lezen (en naar tutorials kijken of naar podcasts luisteren) en zo word je vanzelf een deskundige. Nu ook krijg ik dagelijks nog nieuwsbrieven binnen van Copyblogger (om goede content te leren schrijven), Digital Marketer (cursussen in online marketing), SocialMediaExaminer (vooral gericht op social media), maar ook de WhiP by WPMU DEV nieuwsbrief en de fijne blogs van Neil Patel, mijn held van dit moment. (Wel grappig: hij ging mij eerder volgen dan ik hem. En dan te weten dat hij 184K volgers heeft. Waarschijnlijk heeft ie in de gaten dat ik regelmatig naar zijn websites surf om inspiratie op te doen…)

Over WPjournalist

Ik kan me zo voorstellen dat mensen die hun business willen runnen, niet de tijd hebben om dit allemaal bij te houden. Dat is de reden dat ik WPjournalist ben gestart. Ik filtreer de interessante ontwikkelingen uit het overweldigende aanbod van informatie en presenteer die in hapklare brokken op mijn website. Aan jou. Met als centrale boodschap: hoe haal ik meer uit mijn website. WP staat voor WordPress, journalist voor nieuwsgierigheid, de inhoud, content. Die twee kunnen namelijk niet zonder elkaar.

Uuhhhh…

Misschien wil ik wel te veel. Iedereen zegt: je moet je focussen op slechts één ding. Maar ik wil nu vooral websites verbeteren en daar is zowel een goede technische website voor nodig als goede inhoud. Dus voorlopig schrijf ik over WordPress én online marketing. Ik weet ook nog niet waar het met dit blog naartoe gaat. Maar dat is juist het leuke, ik zie het als een ontdekkingsreis. En misschien ga ik mij op een gegeven moment vast wel meer specialiseren.

Wat ik wel weet is dat veel websites nog zoveel beter kunnen. Websites van ZZP’ers, van kleine bedrijven en instellingen en van sportverenigingen. Daar richt ik mij op, die wil ik helpen.

Ik zie de ontwikkeling dat het bouwen van websites de komende jaren steeds makkelijker en toegankelijker wordt, let maar op… Velen gaan straks zelf hun website bouwen. Om succesvol te zijn, moet je zelf aan de bak. Als je weet hoe je meer bezoekers, klanten, likes en volgers trekt, heb je een voorsprong op de anderen die dat niet doen. Beschouw je website als onderdeel van je core-business. Hoe meer tijd je erin steekt, des te succesvoller je bent.

[Tweet “Beschouw je website als onderdeel van je core-business.”]

Wel, ga je mee op mijn ontdekkingsreis? Mijn belangrijkste doel de komende tijd is om te delen wat ik heb geleerd. Streven naar een mooiere, betere en leukere website; volgens mij wordt iedereen daar gelukkig van.

Marcel Gansevoort, eigenaar WPjournalist

PS Wil jij ook meer halen uit je website? Abonneer je op mijn nieuwsbrief.

48 dingen die je moet checken voor je een website lanceert
Een nieuwe website lanceren is best stressvol. Om je te helpen, hebben we een ultieme website checklijst gemaakt. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang deze 48 waardevolle tips!
We vallen je niet lastig met spam