Een kennisbank maken voor je website, de ultieme gids

0 1.025

Heb je wel eens het gevoel dat je website niet zo goed wordt gelezen als je zou willen?

Zoek je een manier om meer lezers aan je te binden?

Dan heb ik een fantastisch idee voor je: een kennisbank maken voor je website.

Het is een online encyclopedie met allerlei artikelen over één onderwerp of vakgebied. Een verzameling van artikelen over één hoofdonderwerp.

De kennisbank vormt een apart gedeelte op je blog, bijvoorbeeld in je menu, je zijbalk of onderin de footer van je website.

Zelf heb ik afgelopen zomer, in twee maanden tijd, zo’n vijftig artikelen geschreven om een kennisbank op te bouwen.

Het is een kennisbank over Website tools.

Vaak zijn deze artikelen makkelijk en snel te schrijven. Het zijn korte, feitelijke artikelen waarin je iets uitlegt of beschrijft wat het is.

Ja, dat is even een flink werkje, maar je hebt er jaááren plezier van. Nu al, na een maand, zie ik mijn bezoekersaantallen toenemen.

Waarom een kennisbank maken voor je website?

Veel mensen zijn op zoek naar basisinformatie over een bepaald onderwerp. Google is daar ook helemaal op gericht, om informatie te bieden die mensen helpt om hun doel te bereiken.

Als je een kennisbank maakt, kun je ook je eigen lezers ernaar laten verwijzen. Je hoeft dan niet meer steeds uit te leggen wat iets betekent, maar je kunt er naartoe linken.

Hoe bouw je een kennisbank op en wat komt erbij kijken? Ik geef je stap voor stap uitleg om een mooie kennisbank te maken voor je website.

1. Kies een kennisbank waar nog weinig over is geschreven

Als er al drie kennisbanken bestaan over ‘Internet Marketing’, het het handiger om een ander hoofdonderwerp te kiezen.

WPjournalist is ook een blog over WordPress en internet marketing, dus ging ik op zoek naar een andere invalshoek.

Al snel kwam ik op het idee om een kennisbank over ‘Website tools’ op te zetten.

Van Google Analytics tot Buffer; het zijn tools om je website beter te laten presteren.

Het is ook iets waar ik op WPjournalist veel over schrijf: hoe haal je meer uit je WordPress website. Door deze website tools te gebruiken!

TIP: Het hoofdonderwerp sluit dus goed aan bij mijn website.

2. Kies een onderwerp waar veel op wordt gezocht

Je kunt wel een mooi hoofdonderwerp verzinnen, maar als er geen behoefte aan is, dan heeft het niet zoveel zin.

Ik merk dat er veel behoefte is aan gratis tools om je website te verbeteren.

Daarnaast wilde in mijn kennisbank alleen tools beschrijven die (deels) gratis zijn.

Ook dat geeft meerwaarde aan mijn bezoekers, want ze hebben vaak een beperkt budget om hun website te verbeteren.

In elke branche valt een kennisbank te maken.

  • Repareer je piano’s, kun je een kennisbank maken over alles wat met piano’s te maken heeft.
  • Geef je les in yin yoga, kun je hier alles over vertellen in je kennisbank. De termen die gebruikt worden, de ontwikkelingen, de verschillende stromingen, etc.

3. Splits het onderwerp in categorieën

Als je hebt bepaald over welk onderwerp je gaat schrijven, maak je een lijst van over welke sub-onderwerpen je kunt schrijven.

Ik schreef eerst een stuk of dertig website tools op die ik zelf gebruikte: de Google zoekwoordenplanner, het designprogramma Canva; fijne tools die ik vaak gebruik.

Nadat ik er zo’n dertig had, kon ik ze in categorieën indelen:

  • tools over website bouwen
  • tools over vormgeving
  • tools over SEO.
  • etc

Na een tijdje had ik al 11 categorieën bedacht:

kennisbank categorieën

Later kun je altijd nog nieuwe categorieën toevoegen en het verder uitbouwen.

Het fijne van WordPress is dat het ook werkt met categorieën. Ik heb een pagina aangemaakt met ‘Website tools’ en die in de navigatiebalk gezet.

Daarna kun je categorieën aanmaken, zoals ‘website bouwen’, ‘vormgeving’,  e-mail marketing’, etc.

Onder elke categorie kun je vervolgens een aantal artikelen schrijven.

subcategorie kennisbankEn zo krijgt je kennisbank een gedegen structuur, waar je lezers de diverse (sub)onderwerpen snel kunnen terugvinden.

Op WPjournalist heb ik de kennisbank ook als apart onderdeel van de website gepresenteerd. Je kunt de kennisbank terugvinden in de navigatiebalk, in de sidebar (zijbalk) en in de footer.

Je kunt de volgende code plaatsen in je footer/zijbalk:

<a href=”https://www.wpjournalist.nl/category/website-tools/website-bouwen/”>Website bouwen</A><br>
<a href=”https://www.wpjournalist.nl/category/website-tools/social-media/”>Social media</A><br>
<a href=”https://www.wpjournalist.nl/category/website-tools/content-marketing/”>Content marketing</A><br>
<a href=”https://www.wpjournalist.nl/category/website-tools/seo/”>SEO</A><br>
<a href=”https://www.wpjournalist.nl/category/website-tools/beeld-fotografie/”>Beeld & fotografie</A><br>

etc.

Natuurlijk moet je wel even je URL’s aanpassen voor je eigen website domein. 🙂

4. Reserveer een paar maanden om te schrijven

Het is best een flinke klus om alle artikelen voor je kennisbank te schrijven. Elk artikel moet toch een beetje body hebben en ik hanteer een minimum van 300 woorden per artikel.

De plugin van Yoast SEO adviseert dat ook; minimaal 300 woorden.

Schrijf geen veertig artikelen in drie dagen, daar knap je op af en het is niet goed voor de kwaliteit van de artikelen om zoveel achter elkaar te schrijven.

Beter is om elke dag een of twee artikelen te schrijven.

Binnen twee maanden heb je dan al een forse kennisbank opgebouwd van rond de 50 artikelen.

50 x 300 woorden is toch 15.000 woorden. Dat is een flink eBook…

5. Zorg voor goede optimalisatie van de artikelen

Belangrijkste is natuurlijk dat je goede content schrijft voor je lezers.

Zorg ook dat je artikelen goed worden geoptimaliseerd. Bij elk artikel moet je de juiste zoekwoorden gebruiken, liefst ook in de kop.

Deze zoekwoorden zijn natuurlijk de vragen die je lezers aan Google stellen.

Verder moet je in de berichten van je kennisbank zoveel mogelijk naar andere berichten binnen je website linken.

Zo wordt het een netwerk dat naar elkaar verwijst en wordt het meer als een geheel beschouwd. En dat is iets waar Google erg van houdt.

Wanneer je gaat schrijven aan je kennisbank artikelen, wacht dan niet totdat je ze allemaal klaar hebt. Publiceer dus niet op één dag 40 artikelen op je website.

Beter is het om iedere dag 1 of 2 nieuwe artikelen in je kennisbank te plaatsen. Je dwingt Google als het ware om elke dag even langs te komen om je website opnieuw te indexeren.

6. Bewerk je categorieën

Dit is iets wat niet veel mensen doen, het optimaliseren van de categorieën. Nadat je de categorieën hebt gemaakt, kun je deze helemaal invullen.

  • naam
  • slug
  • beschrijving
  • etc.

Kijk hier voor een voorbeeld.

Vul ze stuk voor stuk in en met name bij de beschrijving is het zaak om dat uitgebreid te doen. Ik heb bij enkele categorieën wel een beschrijving van 200 woorden gemaakt.

Vervolgens kun je met de SEO Yoast de tekst optimaliseren. Want met deze plugin kun je ook categorieën optimaliseren.

Het optimaliseren draagt bij aan de versteviging van het fundament van je kennisbank.

7. Besteed aandacht aan de vormgeving

Zoals gezegd is de kennisbank een apart onderdeel van je website. En dus is het raadzaam om dit ook in de vormgeving terug te laten komen.

Ik gebruik de tool Canva om dit makkelijk en snel te doen.

Bij WPjournalist heeft de uitgelichte afbeelding van elk artikel een andere kleur, afhankelijk van het sub-onderwerp.

  • Het sub-onderwerp SEO heeft een roze kleur,
  • Content marketing heeft een lichtblauwe kleur,
  • Hosting is bruin,
  • etc.
structuur kennisbank vormgeving
Hier zie je dat elk sub-onderwerp z’n eigen kleur heeft. Rechts staat trouwens een overzicht van de categorieën.

Nog een ander verschil: De uitgelichte afbeelding (boven het artikel) is het groter dan bij een regulier blog.

Je ziet veel kennisbanken met alleen tekst. Ik heb besloten om naast tekst ook afbeeldingen te gebruiken. Dat maakt het duidelijker en aantrekkelijker.

8. Bonustip! Maak er reviews van

Als een van de weinige kennisbanken maak ik gebruik van reviews. Bij elk artikel in mijn kennisbank heb ik een review van een website tool toegevoegd.

review van online website tool TypeformLet wel: niet iedere kennisbank is geschikt om reviews te geven. Als je puur feitelijke informatie geeft, is een review niet op zijn plaats.

Maar als je een hoofdonderwerp kiest waarbij je ook een oordeel kunt geven, zou ik zeker reviews plaatsen.

Waarom?

Wel, reviews krijgen in Google een opvallende vermelding, namelijk sterren:

typeform review
Hier zie je dat het artikel over de website tool Typeform eruit springt, omdat er sterren bij staan. Het is een goede manier om aandacht te trekken.

Toevallig had ik in mijn theme de mogelijkheid om reviews te plaatsen, maar niet ieder theme heeft dat natuurlijk.

In dat geval kun je een plugin installeren en gebruiken om reviews toe te voegen, zoals WP-Review.

9. Wacht geduldig…

Dan is het tijd om geduldig af te wachten.

Verwacht niet dat je binnen twee weken een enorme boost krijgt van bezoekers. Het heeft even tijd nodig voordat de zoekmachines jou kennisbank hebben geïndexeerd en op waarde geschat.

Bij WPjournalist duurde het een maand toen het z’n vruchten begon af te werpen. En dat is best snel.

Als je de juiste onderwerpen beschrijft, heb je kans om hoog in Google te scoren. Ik geef je een paar voorbeelden.

wevideo filmpjes maken zoekresultaat
Bij het intikken van ‘WeVideo filmpjes maken’ of ‘WeVideo filmpjes monteren’ kom ik al op 1 in Google. En de sterren zijn ook zichtbaar.

Nog een voorbeeld:

designmantic zoekresultaat

Hieronder komt WPjournalist op plaats 4 in Google. Mooi achter de drie eerste vermeldingen van de website van DesignMantic zelf. Een prachtig resultaat natuurlijk.

afbeeldingen comprimeren TinyPNG zoekresultaat
Veel veelgebruikte tool, TinyPNG. Met stip op twee in Google!

Enne… ik heb slechts een paar artikelen gegoogled, met fantastische resultaten!

Er zijn zeker nog meer artikelen van de kennisbank die hoog in Google scoren.

WOW…

Vast zullen er nog meer tools hoog scoren in Google. Dat ga ik de komende tijd natuurlijk uitzoeken in Google Analytics.

Conclusie

Als team ben je sterker dan in je eentje en zo zit het ook met de kennisbank. De kracht zit ‘m in de gezamenlijkheid.

Als je samenhang aanbrengt tussen alle afzonderlijke artikelen, heb je kans dat dit veel beter scoort in zoekmachines.

Het vergt echt een tijdsinvestering om een kennisbank op te zetten. Het lijkt saai en tijdrovend om te schrijven, maar op een gegeven moment begin je het ook leuk te vinden om te werken aan je kennisbank.

Zelf leer je veel over een onderwerp als je er veel over schrijft.

Mensen zien je ook als een autoriteit als je veel weet over een onderwerp. En gaan je daarvoor benaderen.

Ik ben heel blij met mijn kennisbank.

Heb jij zelf ook een kennisbank gemaakt? Laat het even in een reactie weten.

 

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.